تبلیغات
دانشنامه هوافضای نظامی ایران - هواپیمای بمب افکن ضربتی SU-24 Fencer

هواپیمای مدل سوخو ۲۴ فنسر

تولید جنگنده بمب افكن بال متغیر آمریكایی اف.111 در نیمه دهه 1960 تهدیدی جدی برای شوروی سابق بود . به همین دلیل كارخانه سوخو هم مامور ساختن هواپیمایی با قابلیتهای مشابه شد. بعضی از اهداف طراحان سوخو در طرح جدیدشان ، قابلیت پرواز فراصوتی در ارتفاع پایین ، توانایی اجرای عملیات در شب یا روز و در همه گونه شرایط جوی ، و قابلیت استفاده از باندهای نامناسب و كوتاه بود. اولین طرح پیشنهادی ، كه یك بمب افكن بال مثلثی عمود پرواز بود، به نتیجه مطلوب نرسید، و سوخو با استفاده از تجربه حاصله از تولید هواپیمای بال متغیر سوخو-17 و میگ -23 ، به طرح بال متغیر دیگری روی آوردكه آن را رسما سوخو-24 نامیدند . پیش نمونه سوخو -24 برای نخستین بار در 17 ژوئیه 1970 پرواز كرد.

سوخو 24 از دسامبر 1974 تدریجا جانشین یاك-28 (بروئر) در نیروهای نظامی شوروی شد.بالهای متغیر این هواپیما به صورت خشمگینانه ای درست شده است و بسته به سرعت آن به عقب و یا جلو حركت می كند . ناگفته نماند كه هنگامی دو بال این هواپیما جمع می شود كه دو موتور هواپیما روشن باشد و به علت سرعت زیاد این عمل صورت می گیرد . بدنه هواپیما كشیده و باریك می باشد و نوك هواپیما تیز و به شكل مستطیل است و در پشت هواپیما برآمدگی هایی است كه تا انتهای هواپیما كشیده شده است . این هواپیمای فوق العاده دارای راداری به شكل چوب گلف می باشد كه و در زیر هواپیما نصب می شود . كارایی این رادار بدین صورت است كه هنگامی كه این هواپیما وارد میدان نبرد می شود هر رادار زمینی كه روشن باشد شناسایی و در عرض كمتر از یك دقیقه منهدم می كند . در جنگ 8 ساله عراق علیه ایران ، كشور عراق دارای تعدادی از این هواپیما بوده كه با ورود این هواپیما به خاك كشورمان رادارهای زمینی ما سریعا خاموش می گردید تا مورد گزند این هواپیما واقع نشود . 12 فروند از سوخو 24 های عراق درسال 1990و زمان جنگ خلیج فارس به ایران پناهنده شدند و در سال 1991 ایران 24 قروند از این هواپیما را مستقیما از روسیه خریداری کرده است . و هدف اصلی خرید آن تهدیدهای اسرائیل می باشد . ابتدائا غربیها نام محصول جدید سوخو را اشتباها سوخو -19 می پنداشتند ، و ناتو آنرا به رویه استاندارد نامگذاری جنگنده ها ، فنسر ، نامید؛ البته پس از فاش شدن اطلاعات دقیق تری درباره سوخو -24 ، این نام همچنان حفظ شد. كمبود اطلاعات دقیق درباره سوخو-24 ، آن را به شبه ترسناكی برای هواپیماهای غربی تبدیل كرده بود؛ ولی پس از مدتی ، بویژه پس از آگاهی از نوع موتور در دهه 1980 ،‌تا حدی نگرانی های قبلی درباره آن رفع شد. ویژگی های آئرودینامیكی سوخو-24 بسیار شبیه میگ -23 است. شاید دلیل اصلی این شباهت ، بهره گیری هردو دفتر طراحی میگ و سوخو از پژوهش های ” انستیتومركزی آئرو هیدرو دینامیك “ ( ساگی ) در مسكو برای تقویت طرح هایشان بوده است. بال سوخو 24 شهپر ندارد !! ، و حركت غلت هواپیما با تحریك دم تماما متحرك (شهپردم) انجام می شود. صندلیهای دوسرنشین فنسر به صورت پهلو به پهلو قرار دارد(مانند جنگنده اف-111 ) كه آرایشی غیر عادی است. اتخاذ چنین آرایشی احتمالا برای افزایش كارایی چشمی خلبان در پرواز سریع كم ارتفاع و همچنین ، تامین فضای مورد نیاز سیستمهای راداری بوده است. با استفاده از یك رادار ویژه برای تعقیب ناهمواری های زمین ، فنسر می تواند در ارتفاع بسیار پایین پرواز خودكار انجام دهد. از عیوب سوخو24 سروصدای زیاد موتور آن است.

مشخصات :

نام ......................................................................... سوخو24 فنسر
شركت سازنده .......................................................... سوخوی
كشور تولید كننده ..................................................... شوروی سابق
انواع مدل .............................................................. 7 مدل
تعداد تولید شده ...................................................... بیش از 900 فروند
موتور ................................................................ دو موتور توربوجت لیولكا مجهز به پس سوز
سال ساخت .................................................. 1965 الی 1969
اولین پرواز ................................................. 1970
سال به خدمت درآوردن .................................. 1974
هواپیماهای مشابه .......................................... تورنادو ، ا ف 111 ، ا ف 14 ، ا ف 15 ، میگ 23 ، میگ 27
كابین ......................................................... دو نفره
وظیفه ............. هواپیمای تهاجمی در انواع آب و هوا ، بمب افكن دوربرد سنگین ، هواپیمای ضربتی
طول ........................................................ 24 متر
اندازه بال ................................................. 6/17 متر
ارتفاع از زمین ......................................... 19/6 متر
وزن هواپیما بدون بار ................................. 22320 كیلوگرم
' ' با حد اكثر بار ............................. 39700 كیلوگرم
مقدار تسلیحات سوار شده بر بال ................... 945 كیلوگرم
سقف پرواز ............................................... 16500 متر
رنج پروازی ............................................. 2500 كیلومتر
رنج دریایی ............................................... 1930 نانو متر
سرعت .................................................... 18/2 ماخ و در مدلهای پیشرفته 4/2 ماخ
سرعت هنگام بلند شدن ................................ 280 كیلومتر بر ساعت
سرعت هنگام نشستن .................................. 280 كیلومتر بر ساعت
نرخ سرعت ............................................. 30000 پا در عرض یك دقیقه
سقف پرواز برای سرویس .......................... 57 هزار پا
مقدار باند برای پرواز.................................1300 متر
مقدار باند برای نشستن................................950 متر
سوخت گیری در آسمان ............................... بله
سوخت داخلی ........................................... 10385 كیلو گرم
سوخت خارجی ........................................ 2396 كیلوگرم
رادار .................................................... ????
تسلیحات ............................................... انواع موشكها و بمبها
كشور های دارنده ............ ایران ، روسیه ، اكراین ، بلا روس ، سوریه ، قزاقستان ، لیبی ، ازبكستان ، الجزایر ، آذربایجان ، عراق
جنگها ...................( ایران و عراق 1980-1988 ) (افغانستان 1984
1989)
هواپیما های مشابه ................................. میگ 23/29/27 ، اف-15 / 111 .