تبلیغات
دانشنامه هوافضای نظامی ایران - هواپیمای بمب افکن سبک/آموزشی F-5E Tiger

تاریخچه و ویژگیهای هواپیمای F5

F-5 به عنوان یك جنگنده صادراتی ارزان قیمت در راستای برنامه های كمك نظامی به كشورهای هم پیمان آمریكا تولید شد. F-5 یك جت جنگنده دو موتوره كوچك با سطح بال كم و بهینه سازی شده جهت تعمیر و نگهداری آسان بود. F-5 هیچگاه در مقیاس وسیع توسط نیروی هوایی آمریكا به كار گرفته نشد ؛ اما به واسطه داشتن خصوصیات مشابه با MIG-21 ، از آن به عنوان هواپیما متخاصم ( در مانورهای هوایی ) استفاده می شد. F-5A ( كه 799 فروند از آن تولید شد) یك هواپیمای بسیار ابتدایی با حداقل تجهیزات بود ، حال آنكه F-5 E Tiger II ( كه 1166 فروند از آن تولید شد) دارای قابلیتهای بسیار بیشتری بود. نهایتاٌ هواپیمای اصلاح شده و تك موتوره F-5G با نام جدید F-20 تولید شد. دستكم 28 كشور F-5 را به كار گرفتند.

F-5A Freedom Fighter

نوع: F-5A
كشورسازنده : آمریكا
ماموریت : جنگنده
سا لورود به خدمت : 1963
سرنشین : 1 نفر
موتورها : 2 * 1800
kg G.E. J85-GE-13
سطح بال : 15.79
m2
طول بال : 7.70
m
طول : 14.38
m
ارتفاع : 4.01
m
وزن بدون تسلیحات : 3667
kg
حداكثر وزن : ------
حداكثر سرعت : 1490
km/h
برد : 15200
m
سقف پرواز : 15200
m
تسلیحات : دو توپ 20
mm
قیمت هر فروند : 5 میلیون دلار

Northrop F-5E Tiger II

نوع: F-5E
كشور سازنده : آمریكا
ماموریت : جنگنده
سال ورود به خدمت : 1973
سرنشین : 1 نفر
موتورها : 2 * 22.24
kN G.E. J85-GE-21A
سطح بال : 17.28
m2
طول بال : 8.13
m
طول : 14.68
m
ارتفاع : 4.08
m
وزن بدون تسلیحات : 4410
kg
حداكثر وزن : ------
حداكثر سرعت : 1.64 ماخ
حداكثر برد : 2860
km
سقف پرواز : 15790
m
تسلیحات : دو توپ 20
mm
F-5 یك جنگنده مافوق صوت با قیمت پایین ، تعمیر و نگهداری آسان و قابلیت كاربرد چندگانه است. بیش از 2000 فروند هواپیمای F-5 توسط نیروی هوایی آمریكا جهت استفاده كشورهای هم پیمان آمریكا ساخته شد. F-5 كه به هواپیمای آموزشی T-38 ساخت كارخانه نورث روپ شباهت دارد ، برای ماموریتهای متنوع پشتیبانی زمینی و رهگیری هوایی مناسب است. نخستین پرواز F-5 در 30 جولای 1959 انجام و تحویل آن به فرماندهی تاكتیكی هوایی جهت آموزش خلبانان خارجی در آوریل 1964 آغاز شد. خلبانانی از ایران و كره جنوبی اولین كسانی بودند كه جهت هدایت F-5 آموزش دیدند. سپس خلبانانی از نروژ ، یونان ، تایوان ، اسپانیا و سایر ملل جهان آزاد كه F-5 را در اختیار داشتند ، تحت آموزش قرار گرفتند.

یك نمونه آموزشی از هواپیمای F-5 موسوم به F-5B نخستین پرواز خود را در فوریه 1964 انجام داد. در سالهای 67- 1966 ، یك اسكادران از هواپیماهای F-5 نیروی هوایی آمریكا به منظور سنجش قابلیتهای عملیاتی این هواپیما به ماموریتی رزمی در جنوب شرق آسیا اعزام شد.
F-5 E Tiger II یك نمونه بسیار بهبود یافته تر نسبت به نمونه قبلی (F-5A Freedom Fighter ) بود. در طراحی مجدد به مدل E به عنوان یك جنگنده برتری هوایی مانورپذیر ، سبك وزن و ارزان قیمت ، یك سیستم رادار كنترل آتش هوا به هوا و یك سیستم نشانه روی محاسبه گر زاویه افزوده شد. موتورهای نیرومندتر J85 مستلزم افزایش طول و عرض هواپیما بود. طراحی مجدد بر روی ریشه بال جلو صورت گرفت تا به بال این هواپیما ، ویژگی دلتا شكل سه گانه را بدهد. نخستین پرواز F-5 E در 11 اوت 1972 انجام شد و اولین واحد نیروی هوایی آمریكا كه آن را دریافت كرد ، 425th TFS at Williams AFB, Arizona بود كه مسئولیت آموزش خلبانان خارجی را جهت پرواز با F-5 بر عهده داشت. مشهورترین كاربرد Tiger II به عنوان هواپیمای متخاصم در آموزشگاه جنگ افزار جنگنده نیروی هوایی آمریكا در نوادا بود. خلبانان متخاصم اسكادران 64 جنگ افزار جنگنده (64th Fighter Weapons Squadron) ، در زمینه تاكتیكهای شوروی ، آموزش می دیدند و از هواپیماهای F-5 E به منظور شبیه سازی میگهای 21 برای آموزش خلبانان نیروی هوایی آمریكا در مانورهای هوایی استفاده می كردند.