تبلیغات
دانشنامه هوافضای نظامی ایران - هواپیمای ترابری سنگین C-17 GlobeMasterIII

هواپیمای ترابری C-17 GLOB MASTER III

تاریخچه

با شدیدتر شدن جنگ سرد بین بلوک شرق و غرب در اواخر دهه 1970 ، به ویژه پس از اشفال نظامی افغانستان در 1979،مقامات نظامی ایالات متحده برای تقویت پایگاه های امریکایی و پیمان ناتو در برابر اقدامات احتمالی پیمان ورشو براگیخته شدند. در آن زمان،با وجود برنامه های بهبود هواپیماهای گالاسکی و استارلیفتر،باز هم ارزیابی های کارشناسان نظامی از سرعت عمل ناتو در برابر حمله احتمالی ورشو نگران کننده بود.بنابراین، در فوریه 1980 وزارت دفاع ایالات متحده ساخت یک هواپیمای جدید ترابری سنگین استراتژیک،با قابلیتهای تاکتیکی و امکان استفاده از فرودگاه های نامناسب را به مناقصه گذاشت.
پس از بررسی طرح های پیشنهادی، طرح مک دانل داگلاس در 29 اوت 1981 برنده مناقصه اعلام شد. این طرح را سی-17 نامیدند. همانند بسیاری از طرح های جدید،برنامه ساخت سی-17 با مشکلاتجدی(مثل تاخیر در تکمیل و توسعه نرم افزار سیستم کنترل رقمی) مواجه شد و با ماهها تاخیر ادامه یافت.این تاخیر طولانی باعث بروز اختلافاتی جدی بین مسئولان شرکت سازنده از طرفی،و کنگره و نیروی هوایی ایالات متحده از طرف دیگر شد و در نتیجه وقفه هایی در زمینه هزینه ها به وجود آمد.سرانجام اولین پیش نمونه
C-17 در دسامبر 1990 از آشیانه اش خارج شدو تا تابستان سال بعد آزمایشهای زمینی را انجام داد.با تکمیل این آزمایش ها، اولین آزمایش پروازی در 15 سپتامبر 1991 انجام شد.

ویژگیها

 سی-17 به چهار موتور توربوفن قدرتمند و سیستم پرواز با سیم مجهز است.این هواپیما ضمن دارا بودن قابلیت سوختگیری هوایی،برد پروازی زیادی دارد.امکان زودپروازی از روی باند های نامناسب و عملکرد پروازی قدرتمند از ویژگیهای دیگر گلوب مستر هستند.به علاوه فضای درونی این هواپیما چنان طراحی شده که امکان حمل انواع وسایل نقلیه نظامی چرخدار یا زنجیردار حال و آینده ایالات متحده را دارا باشد.مثلا شش دستگاه کامیون 900 کیلوگرمی را میتوان درون آن به صورت کنار هم قرار داد.برای تطابق با استانداردهای نیروی هوایی درباره تحمل سازه ای در برابر خسارات ناشی از حمله دشمن و همچنین اغتشاشات هوایی در ارتفاعات پایین،بال سی-17 با استحکامی مضاعف طراحی شده،چنانچه که سازه کلی هواپیما حدود یک سوم وزن پایه را تشکیل می دهد. بیشتر سیستم های درونی سی-17 مثل سیستمهای فشار،تهویه وضدیخ) با رایانه کنترل میشود.

با وجود برنامه اولیه وزارت دفاع برای خریداری 210 فروند سی-17، در مارس 1990 این تعداد به 120 فروند کاهش یافت.در دسامبر 1993 پنتاگون اعلام کرد که ابتدا فقط 40 فروند سی-17 را خریداری میکند و اگر شرکت سازنده نتواند افزایش هزینه ها، مشکلات طراحی و تاخیر ها را در مدت دو سال جبران کند خرید 80 فروند بعدی را لغو خواهد کرد.با این تهدی، مشکلات سی-17 حتی زودتر از زمان پیش بینی شده رفع شد و در نوامبر 1995 خرید همه 120 فروند قطعی شد.

مشخصات فنی


پیشرانه: چهار موتور توربوفن پرات اند ویتی F117-PW-100
بیشترین رانش موتور: 185.5 کیلو نیوتون
ظرفیت مخازن سوخت درونی: 102.600 لیتر
ابعاد بیرونی
دهانه بال: 52.2 متر
مساحت ناخالص بال: 353 متر مربع
دهانه دم افقی: 19.8 متر
طول: 53 متر
ارتفاع: 16.7 متر
ابعاد درونی
بیشترین عرض قابل بارگیری: 5.5 متر
بیشترین ارتفاع درونی: 4.1 متر
حجم درونی: 593 متر مکعب
وزنها
وزن خالی عملیاتی: 122 تن
بیشترین بارمزد: 78 تن
بیشترین وزن برخاستن: 263 تن
 
عملکرد پروازی
بیشترین سرعت کروز در ارتفاع پایین: 650 کیلومتر بر ساعت
طول میدان برخاستن: 2.28 کیلومتر
طول میدان فرود: 920 متر
برد: 4.500 کیلومتر
-خدمه پروازی شامل سه نفر(خلبان،کمک خلبان،مسئول بار) به همراه 2 نفر همراه احتمالی
- بیشترین محموله قابل حمل شامل سه فروند هلیکوپتر آپاچی یا پنج دستگاه زره پوش
- قادر به حمل 102 چترباز
تاریخ ورود به خدمت: ژوئن 1993